Zespół ds. świadczeń
Do zadań Zespół ds. Świadczeń należy w szczególności:
- Sporządzanie umów o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej, RDD
- Sporządzanie umów w sprawie zatrudniania osób do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich,
- Sporządzanie umów dla rodzin pomocowych,
- Prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych i osób prowadzących rodzinne domy dziecka oraz pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- Przyjmowanie wniosków i sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń:
- na pokrycie kosztów utrzymania dziecka,
- dotyczących zwiększonych kosztów utrzymania dziecka niepełnosprawnego,
- dotyczących wypoczynku letniego poza miejscem zamieszkania dziecka w wieku 6-18 lat,
- na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka do rodziny,
- na pokrycie wydatków związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych (jednorazowo lub okresowo),
- na utrzymanie lokalu mieszkalnego dla rodzin zawodowych i RDD,
- na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem niezbędnego remontu lokalu mieszkalnego dla rodzin zawodowych i RDD,
- dla pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej - zgodnie z przepisami,
- Przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawie odpłatności rodziców lub osób dysponujących dochodem dziecka za pobyt dzieci w pieczy zastępczej, umarzania w całości lub w części łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty,
- Sporządzanie decyzji administracyjnych zmieniających oraz zobowiązujących do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
- Ustalanie sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej pełnoletnich wychowanków niezbędnej do przyznania świadczenia,
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych celem ustalenia uprawnień do świadczeń dla osób usamodzielnianych, którym pomoc przyznana była na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
- Sporządzanie list wypłat świadczeń pieniężnych dla osób uprawnionych,
- Prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia sytuacji bytowo - finansowej osób zobowiązanych do odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej kosztów pobytu dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej na terenie innego powiatu,
- Sporządzanie zestawień za pobyt dzieci w pieczy zastępczej z terenu innego powiatu, celem wystawienia noty księgowej przez Zespół FK,
- Bieżąca analiza dochodów i wydatków dotycząca dzieci pochodzących spoza terenu powiatu prudnickiego oraz dzieci z terenu powiatu prudnickiego przybywających na terenie innych powiatów,
- Angażowanie środków do zespołu FK
- Wprowadzanie danych do programu komputerowego oraz sprawozdawczość w systemie informatyczny
- Sporządzanie sprawozdawczości dla Wojewody Opolskiego z zakresu zadań Zespołu,
- Współpraca z zespołem ds. pieczy zastępczej w zakresie uzyskania opinii, informacji o sytuacji rodzin zastępczych, informacji o dzieciach przebywających w pieczy zastępczej oraz o rodzicach biologicznych tych dzieci itd., służących realizacji zadań Zespołu,
- Współpraca z zespołem FK w zakresie realizacji wypłat, odpłatności oraz nienależnie pobranych świadczeń,
- Współpraca z gminami w zakresie ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka pochodzącego z terenu tej gminy oraz w zakresie ustalenia sytuacji rodziców biologicznych,
- Sporządzanie projektów porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego dotyczącymi warunków przyjęcia i pobytu dziecka w pieczy zastępczej oraz rozliczanie wydatków za jego opiekę i wychowanie,
- Sporządzanie projektów porozumień z lokalnymi samorządami właściwymi ze względu na zamieszkanie dziecka przed umieszczeniem w pieczy zastępczej, w sprawie rozliczenia wydatków za pobyt dziecka w pieczy,
- Analiza skutków finansowych zawartych porozumień,
- Sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji umów i porozumień, przedstawienie Kierownikowi PCPR propozycji i wniosków w tym zakresie.
- Kierowanie dzieci do odpowiednich placówek pomocy społecznej
- Kompletowanie niezbędnej dokumentacji do umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej
- Sporządzanie sprawozdań i informacji oraz prowadzenie korespondencji z instytucjami pieczy zastępczej
- przyjmowanie wniosków ośrodków pomocy społecznej dotyczących umieszczenia osoby w domu pomocy społecznej,
- sporządzanie decyzji administracyjnych o umieszczeniu osoby w domu pomocy społecznej,
- prowadzenie rejestru osób oczekujących na umieszczenie w domu pomocy społecznej,
- sporządzanie decyzji administracyjnych o odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej dla osób przyjętych przed 1 stycznia 2004 roku,
- sporządzanie comiesięcznych informacji o mieszkańcach powiatowych domów pomocy społecznej i dochodach z odpłatności za ich pobyt w tej jednostce,
- sporządzanie odpowiedniej decyzji administracyjnej w przypadku zgonu mieszkańca domu pomocy społecznej.
- przyjmowanie z ośrodków pomocy społecznej podań wraz wymaganą dokumentacją osób ubiegających się o uczestnictwo w ośrodku wsparcia,
- udzielanie pomocy cudzoziemcom ze statusem uchodźcy.
- Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach.
- Bieżące prowadzenie danych w systemie POMOST